Cemâ’atle namaz kılmak, bu ümmetin hususiyetlerin-dendir. İlk defa cemaatle namaz kılan insan, Peygamber Efendimiz Hazret-i Muhammed’dir. Cemaatle namaz kılmak, farz-ı kifayedir. Cemâ’atle kılınan namazın sevabı, yalnız başına kılınan namazın sevabından çoktur. Buhârî’deki hadîs-i şerifte: “Cemâ’atle kılman namaz, yalnız başına kılman namazdan yirmiyedi derece daha faziletlidir” buyuruldu. Camideki cemâatin sevâbı da, başka yerdeki cemâatin sevabından çoktur. Hadis-i şerifte, “Gece karanlıklarında camilere giden kimseleri kıyamet gününde tam bir nura kavuşacaklarını müjdeleyin,” buyuruldu. Başka bir hadis-i şerifte de şöyle buyurulmuştur: “Köyde veya çölde üç kişi olduğu halde cemaatle namaz kılınmıyorsa, şeytan onlara üstün gelmiş demektir. Öyleyse cemaate devam edin! Çünü kurt, ancak sürüden ayrılan koyunu yer!”
Cemâate namaz kıldıran kimseye imâm denir. İmâma uyana “Muktedî” veya “Me’mûm” denir.
Bayram namazı,cuma namazı yükümlü herkes için müekked bir sünnetti-i ayındır.
Hanefi mezhebine göre ise bayram namazı,cuma namazını kılmak yükümlü olanlar için vaciptir.
Bayram namazının vakti güneşin doğuşuyla başlayıp zevale ermesine kadar devam eder.
ama güneşin,doğduktan bir mızrak boyu yükselmesine,yanidoğduktan sonra 25 dakkika sonrasına kadar ertelemek
daha faziletli olur.
Bayram namazı için ezan okunmaz.Kamed edilmez.Namaza durulacağı zaman
“Es-salatu camia! diyerek duyuru yapılır.
Bu namaz iki rek’at olup birinci rek’atındaiftitah tekbirinden sonra ve euzu besmele çekip de
kıraate bailamadan önce zevaid tekbirleri denen yedi tekbir almak menduptur.
bu tekbirlerin her birialınırken eller omuz hızasına kadar kaldrılır.
Her iki tekbir arasında normal uzunlukta bir ayet okuyacak kadar bir ara vermek ve bu arada da,
Subhanellahi velhamdulillahi ve lailahe illallahu vallahu ekber.”demek sünnetir
Ayrıca her iki tekbir arasında ellerin göğüs altında sağ el sol elin ütüne gelecek şekildebağlanması da sünnettir.
İkinci rek’ata kalkış tekbirinden sonra her ikisi arasına fasıla konarak beş tekbir alınır.
Bu fasılalar arasında da eller, birinci rek’atın tekbirleri arasında bağlandığı şekilde bağlanır.
Hey’et adıyla adlandırılan bu zevaid tekbirlerinin alınması sünnetir.
Bunların alınmaması, sehiv secdesini gerektirmemekle birlikte mekruhtur.
Alınan tekbirlerin sayısında şüphe edilmesi halinde,en az azı hesap edilir ve gerisi tamamlanır.
Euzu besmeleden önce alınmaları müstehaptır.Sıra bakımından kıraatten önceye alınmaları şarttır.
Unutup tekbir almadan kıraate başlarsa zamanı geçiktiği için artık tekbir alınmaz.
Bu hükümler hem imam, hem de imama uyanlar için geçerlidir.
Yalnız ikinci rek’ata imamla birlikte giren kişi, iftitah tekbirinden ayrı olarak imamla
birikte beş tekbir alır.
İmam fazla tekbir alsa da muktedi, bu hususta ona uymaz.
İmammın selam vermesinden sonra kalkıp eksik rek’atı tamamladığında yedi tekbir alır.
İmam, zevaid tekbirlerini terkederse,ona uyan cemaat de terkeder.
Tekbirleri alırken şayet ellerini üç defa peş peşe kaldırırsa,ameli kesir işlediklerinden dolayı
namaz bozulur. Bundan daha az sayıda tekbir alan bir imama uyan kişi,tekbir esnasında imamın
ellerini kaldırmasına uyarak kendisi de ellerini kaldırır.
Bayram namazlarında kıraat sesli yapılır.Ancak imama uyarak bu namazı kılanlar,kıraati sessiz yapar.
Tekbirlerin herkesçe sesli olarak alınması sünnettir.
Hanefi mezhebine göre ise bu tekbirlerin sessizce alınması sünnetir.
Birinci rek’atta Kaf A’la sürelerinden birinin, ikinci ise kamer ve Gaşiye sürelerinden
birinin okunması sünnetir.
Bayram namazı vaktinde kılınmadığı taktirde daha sonra kaza edilebilir.
Hacı adayların dışındaki kişilerin bayram namazını cemaatle kılmaları sünnetir.
İmamla birlikte kılmayanlar,bu namazı diledikleri vakitte asli şekliyle kılabilirler.
Bayram birinci günü zevalden önce kılınırsa eda,zevalden sonra kılınırsa kaza olarak kılınmış olur.
Hanefi mezhebine göre ise bayram namazı tek başına kılınamayacağı gibi daha sonra kazası da olmaz…