Satış ancak terazi ile yâni, tarafların rızasıyledir.”
ÎZÂHI
Hadîs şârihlerinin beyanlarına göre, bu hadîs-i şerifin îrâdına sebep olan hâdise, kıtlık vakti bir yahûdi, satmak üzere hurma ve arpa getirmiş, halk Resûl-i Ekrem’den ucuz bir narh koymalarım istemişler, Resûl-i Ekrem narh koymaktan imtina* ederek, satış nzâ iledir, buyurmuşlardır, narh konunca satıcı rızâ üe satmış olmaz.
Başka bir zamanda halk Resûl-i Ekrem’den, fiatlar arttı diyerek narh konmasını rica etmişler, Hazret-i Peygamber, narh koymayınız, narh koyan, pahalandıran, ucuzlandıran Allah’dır, buyurmuşlardır.
Bu hadîsin lâfzından da anlaşıldığı üzere, narh konmamak hak-kındaki bu beyan, satıcılar tarafmdan mâruf kâr haddini tecâvüz etmemesi halindedir. Fukahâ, satış kârları mâruf haddi tecâvüz etmiş olması halinde, narh konmasının cevazını içtihat etmişlerdir.