Ehlu’l-Hevâ: Hevâ, sözlükte bir nesneye meftunluk ve aşk manasınadır. Hayırda da serde de kullanılır. Nefsin istek ve arzusuna hevâ denir ki murat, şehvet arzusudur. İnsan nefsinin irade ve arzu ettiği nesneye de heva denir.
Aynı kelime bir nesneyi sevmek, ona muhabbet duyguları beslemek manasına da gelir. Çoğulu ehvâdır. 189Buna göre ehlu’l-hevâ, bir şeye meftun olanlar, nefisleri için bir şeyler arzu edenler, bir nesneye karşı içlerinde arzu ve istek duyanlar, ona düşkün olanlar manasına bir tabirdir.
Hadis İlminde ehlu’1-hevâ, ehlu’l-bid’a tabiriyle aynı manada kullanılmış ve özellikle kelamcılar kasdedilmiştir. Bilindiği gibi kelamcılar eski Yunan felsefesinin meselelerini adeta İslâm Dini’ne uygulama gibi bir tutum izlemişlerdir.
Allah’ın sıfatlan üzerinde münakaşalar açan, Kur’ân-i Kerim yaratılmış mıdır, değil midir; tartışmalarına zemin hazırlayanlar onlardır. Başta Mu’tezile olmak üzere Mürci’e, Kaderiye, Cebriye gibi itikadi fırkaların Allah’ın sıfatlan, kaza-kader, büyük günahlar, insanın fiilleri gibi imanla ilgili pek çok konuda yaptıklan münakaşalarda kelamcılann büyük payı vardır.
Kelamcılar birçok konuda Kur’ân-ı Kerim ve Hz. Peygamber’in sahih hadisleriyle açıklananların ötesinde çetin meselelere dalmışlardır. Sahabîlerin ve Tâbi’u’nun Kur’ân-ı Kerim ışığında şekillenmiş itikatlarına zıt görüşlerin ortaya çıkışında bunların önemli rolleri olmuştur. Denilebilir ki ehl-i bid’atın yaptıklarını bir başka açıdan kelamcılar yapmışlardır.
İbn Abdilberr’e göre bütün İslâm ülkelerindeki kelamcılar ehl-i bid’atdandır, yolunu şaşırmış kimselerdir.
Nereye giderlerse gitsinler alim olarak itibar edilmezler. Gerçek manada İslâm âlimleri Hadîs ve Fıkıh alimleridir. İmam Mâlik de bid’at ve heva ehlinden olanların şahitliğinin caiz olmadığı görüşündedir. O’na göre Eş’arî de olsa bütün kelamcılar heva ehlidirler. Bid’atlan sebebiyle sürgün edilir; tedibe maruz bırakılırlar. Eğer bid’atlerinde devam ederlerse tevbeye çağrılırlar, el-Hasenu’l-Basri de “heva ehli ile birlikte aynı mecliste oturmayın, onlarla münakaşaya girmeyin. Onlan dinlemeyin” tavsiyesinde bulunmuştur. 190
Görüldüğü gibi ehlu’1-hevâ, hadis ilminde ehlu’l-bid’a karşılığı olarak kullanılmıştır, ancak kaydetmek gerekir ki, ehlu’l-bid’a tabiri daha umumîdir.