Elkâb: Lakab’ın çoğuludur. Lakab, bilinen manâsıyla bir kimsenin asıl isminden ayn olarak takındığı isimdir. aynı kökten telkib, bir kimseye lakab vermek, telakkub ise lakablanmak demektir,
Lakab, teşrif lakabı, ta’rif lakabı ve tahkir lakabı olmak üzere üç şekilde olur. Teşrif lakabı bir kimseye iltifat etmek, onun meziyetlerini dile getirmek için söylenen îakabdır. Sultan Birinci Selim’e dirayeti yüzünden takılan Yavuz lakabı gibi. Ta’rif lakabı, kişiyi tanımada yardımcı olan lakabdır. Şairlerin mahlasları bu kabildendir. Bir kimseyi küçük düşürücü veya ona hakaret kasdıyle söylenen tahkir lakabları İslâm’da caiz değildir. Bir şahsın hoşuna gitmeyecek lakaplarla çağrılması da öyledir. Bu konuda, “…. birbirinizi kötü lakablarla çağırmayın” buyurulmuştur. 194
Bir kimsenin herhangi bir vasfı, hali veya başından geçen ilginç bir olay veyahutta herhangi bir sebeple verilen ve bazen isminden çok meşhur olan lakabıyle anılması geleneği çok eskidir. İslâmiyette ilk lakabın Hz. Ebubekr’in Atik lakabı olduğu söylenir. Ne var ki bu lakabın ona ne sebeple verildiği ihtilaflıdır. Kimi alimler Hz. Ebubekrin atâkati yani yüzünün güzelliği ve nurlu oluşu yüzünden bu lakabla anıldığı görüşündedirler. Kimi de bu lakabı Atîkullâhi mine’n-nâr (Allah’ın Cehennemden uzak tuttuğu kimse) manasıyle açıklamışlardır. 195
Hadis ilminde elkâb, veya öteki adiyle elkâbu’l-muhaddisîn, rical ilmiyle ilgili bir konudur. Mevzu itibariyle meşhur ravilerin lakabları, lakablanyla tanınanların isim ve künyeleriyle ilgilidir. Konunun önemi şuradan gelir: Hadis ravilerinden bahseden kitaplarda bir ravi metot icabı veya hakkında elde edilebilen malumatın müsaade ettiği ölçüde, çok kere ismiyle zikredilir. Arada bir laka-biyle kaydedilenler de olur. Ravilerin lak-ablarının bilinmemesi, bazı mahzurların doğmasına yol açabilir. Söz gelişi, bir yerde İsmiyle, bir başka yerde lakabiyle zikredilen bir ravinin ayrı ayn şahıslar zannedilme ihtimali her zaman için vardır.
Mesela, Süheyl b. Ebî Salih’in kardeşi Abdullah b. Ebî Salih, bazı yerlerde Abbâd b. Ebî Salih lakabiyle geçer. Bunları birbirine karıştırıp aynı şahsı ayrı kişiler sananlar olmuştur. 196O halde ravilerin lakablarınin bilinmesi her şeyden önce hatanın önüne geçer. Kaldı ki, lakabın bilinmesi ravinin de bilinmesi demektir. İsmi ve lakabı bilinen ravi hakkında verilen hükümler ise daha isabetli olur.
Ayrıca ravinin lakabının bilinmesi onun yanlış değerlendirilmesine manidir. Nitekim İbnu’s-Salâh’ın kaydettiğine bakılırsa meşhur muhaddis Ebu Hatim b. Hibbân, Abdullah b. Muhammed ed-Da’ıf lakabının ona sıska ve zayıf olduğundan verildiğini bilmediği için zayıf ravi zannetmiştir. Oysa Ebu Hatim er-Râzî belki de telkib sebebini bildiğinden ondan hadis rivayet etmekte bir an bile tereddüt etmemiştir.
197 Abdulğanî b. Sa’id’in Abdullah’ı da katarak söylediği şu sözler lakabların bilinmeyişi yüzünden yanlış değerlendirmelerin yapılabileceğinin ifadesidir: “İki yüce kişi vardır ki lakabları kötüdür. Bunlardan biri Mu’aviye b. Abdilkerim ed-Dâl diğeri Abdullah b. Muhammed ed-Da’îfdir.” Hatırlanacağı üzere ed-Dâl, yolunu şaşırmış, dalâlette kalan, kısaca sapık insan demektir. Mu’aviye’ye Mekke yolunda yittiği için verilmiştir. Abdullah’ın ed-Da’îf lakabı ise elinde olmayan bir sebebin sonucudur.
İbnu’s-Salâh, kötü lakablı olduğu halde aslında üstün hasletlere sahip bir üçüncü şahıs olarak Arîm denilen Ebu’n-Nu’ınân Muhammed b. Ebi’l-Fadli’s-Sedûsî’yi misal verir. Muhammed, her ne kadar Arim yani fesatçı lakabiyle anılmışsa da lakabının adamı olmaktan tamamen uzaktır.
Şu hale göre ravilerin lakablannın bilinmesi, onların tanınmalarına önemli ölçüde yardımcı olur. İsim benzerliği olan diğer ravilerle karıştırılmamalarının önüne geçer. Haklarında doğru değerlendirme yapılmasını sağlar.
Lakabların bir kısmının telkîb sebepleri bilindiği gibi bir kısmınınki bilinmez. Elkâb konusunda tasnif edilmiş kitaplarda lakablarıyla meşhur ravilerin isimleri açıklanırken bilinen telkîb sebepleri de açıklanmıştır. Bunlardan İbnu’s-Salâh’ın kaydettiklerini naklediyoruz.
Gunder: Ebubekr Muhammed b. Ca’feri’l-Basri’nin lakabıdır. Rivayete göre İbn Cureyc Basra’ya gelerek el-Hasenu’l-Basrî’den hadis rivayet eder. İtiraz edilir. İş nizaya kadar varır. En şiddetli tartışanlardan biri de Muhammed b. Ca’ferdir. Bunun üzerine İbn Cureyc, Hicazlıların münakaşa sevenlere söyledikleri şekilde “Gunder, sen sus!” der. Bundan sonra Muhammed’in lakabı Gunder olur. Zamanla bu tabir cedelciler arasında yaygın hale gelir.
Rical kitaplarında Gunder lakabıyle zikredilmiş hayli ravi vardır, söz gelişi Ebu’l-Huseyn Muhammed b. Ca’feri’r-Râzî, Ebubekr Muhammed b. Ca’feri’l-Bağdâdî, Ebu’t-Tayyib Muhammed b. Cafer el-Bağdâdi hep Gunder lakabiyle anılanlardandır. Tabiatiyle adı Muhammed b. Ca’fer olmadığı halde Gunder lakabı alanlar da vardır.
Guncâr: Ebu Ahmed İsa b. Musa’nın lakabıdır. Yanakları kırmızı olduğundan bu lakabı almıştır. Aynı lakabla meşhur alimlerden biri de Târîh Buhârâ kitabının musannifi Ebu Abdillah Muhammed b. Ahmed el-Buhâridir.
Sa’ika: Ebu Yahya Muhammed b. Abdirrahimin yıldırım manasına gelen bu lakabı hadisleri çabuk ezberlemesi, süratli müzakere etmesi yüzünden verilmiştir.
Şebâb: Halîfetu’bnu Hayyat’ın lakabıdır.
Zuneyc: Ebu Gassân Muhammed b. Amri’l-İsbehâni’nin lakabıdır.
Ruste: Ebu’l-Hasen Abdurrahmân b. Umer’e verilen lakabdır.
Suneyd: el-Huseyn b. Dâvud el-Missîsî’ye verilmiştir.
Bundâr: Bu lakab Buhâri ve Müslim’in şeyhi olan Muhammed b. Beşşâr’a hadisdeki hıfz ve itkanının sağlamlığı veya hadisle fazlaca meşguliyeti sebebiyle verilmiştir. 198
Kaysar: Ebu’n-Nadr Hâşim İbnu’l-Kasım’ın lakabıdır.
el-Ahfeş: Ğarîbu’l-Muvatta kitabının musannifi Ahmed b. İmrân el-Basrî’nin lakabıdır. Ayrıca el-Ahfeş lakabiyle meşhur üç filolog vardır.
Murabbâ’: Muhammed b. İbrahim el-Bağdâdî’nin lakabıdır.
Abîduni’1-İclu: Ebu Ali el-Huseyn b. Muhammed el-Bağdâdi’nin lakabıdır. 199
Mâ Ğamme: Allân lakabiyle de tanınan ve Allân Mâ Gamme şeklinde iki lakablı olduğu da söylenen Ali İbnu’l-Hasen b. Abdissamed el-Bağdâdî’ye verilen Îakabdır. Rivayete göre Yahya b. Ma’în, ashabından beş kişiye bu lakabı vermiştir.
Seccâde: el-Hasen b. Hammâd’ın lakabıdır. Aynı lakabla meşhur olan ikinci bir ravi, el-Huseyn b. Aîımeddir. el-Haseni bundan ayırmak için ona Seccade el-Meşhûr denilmiştir.
Müşkdâne: “Mis Kabı” manasına gelen bu lakabla Abdullah b. Umer b. Muhammed telkîb edilmiştir.
Mutayyen: “Balçıkla sıvanmış” veya “çamura bulanmış” manasına gelen bu lakabı Ebu Ca’feri’l-Hadramî almıştır. 200
Abdân: Bu lakabı alan epey ravi vardır. En büyükleri Abdullah İbnu’l-Mubârek ashabından Abdullah b. Osman el-Mervezîdir. 201
Hadis ilminde büyük önemi bulunan elkâb konusunda çeşitli kitaplar tasnif edilmiştir. Bu kitaplar içinde en önemlileri şunlardır:
1. Kitâbu’l-Elkâb ve’1-Kunâ: Ebubekr Ahmed b. Abdirrahmân eş-Şîrâzi
2. Muntehâ’l-Kemâl fi Ma’rifeti Elkâbi’r-Ricâl: Ebu’1-Fadl Ali İbnu’l-Huseyn b. Ahmed el-Felekî.
3. Keşfu’n-Nikâb an Esmâ’il-Elkâb: Ebu’l-Ferec Abdurrahmân İbnu’l-Cevzî.
4. Nuzhetu’l-Elbâb: İbn Haceri’l-Askalânî.
5. Keşfu’n-Nikâb ani’1-EIkâb: Celaluddin Abdurrahmân b. Ebibekr es-Suyûtî.202
Hadis İlminde elkâb konusu 3 ayrı alan için kullanılabilir.
1) Elkâbu’l-Muhaddisin: Muhaddislerin yada ravilerin lakapları. Asli isimlerinin dışında kendislerine sonradan takılan ve onu çağrıştıran bir lakap (özellik). Bu lakap o kişi hakkında ya teşrif için ya tahkir için yada ta’rif için kullanılır. Bazen o kişi asli isminden ziyade bu lakabıyla meşhur olur.
2) Elkâbu’l-Hadîs: Hadis İlmi’nin lakapları. Yani ıstılahları yada terimleri. Bu ifadedeki “el-Hadîs” kelimesi Hadis İlmi anlamındadır. Hz.Peygamber’in (s.a.v.) herhangi bir hadisi anlamında değildir.
3) Elkâbu’l-Ehâdîs: Hadislerin meşhur olduğu ve o hadisi zihinlerde çağrıştıran herhangi bir kelime. Bu kelime bazen, hadiste geçen ve çok dikkat çeken ilginç bir kelime olabilir. Erike, Cibril, Nüzûl gibi. Bazen de o hadisi rivayet eden sahabinin yada musannıfın adına nisbet edilerek yapılır. Falan konudaki Ayşe hadisi, Ömer’in Hadisi yada Buhari’nin hadisi, Beyhakî’nin hadisi gibi. Bazen de belli bir konunun adı olabilir. Ezan hadisi, taharet hadisi, fıtrat hadisi gibi. Bu son madde bu haliyle Esmau’l-Ehâdîs yada Tesmiyetu’l-Ehâdîs diye de adlandırılır.
Konunun tamamlanması için biraz ekleme yapabiliriz. Çünkü sizin yazdıklarınız konunun sadece bir yönünü aydınlatıyor. Oysaki 2 yönü daha vardır:
Hadis İlminde elkâb konusu 3 ayrı alan için kullanılabilir.
1) Elkâbu’l-Muhaddisin: Muhaddislerin yada ravilerin lakapları. Asli isimlerinin dışında kendislerine sonradan takılan ve onu çağrıştıran bir lakap (özellik). Bu lakap o kişi hakkında ya teşrif için ya tahkir için yada ta’rif için kullanılır. Bazen o kişi asli isminden ziyade bu lakabıyla meşhur olur.
2) Elkâbu’l-Hadîs: Hadis İlmi’nin lakapları. Yani ıstılahları yada terimleri. Bu ifadedeki “el-Hadîs” kelimesi Hadis İlmi anlamındadır. Hz.Peygamber’in (s.a.v.) herhangi bir hadisi anlamında değildir.
3) Elkâbu’l-Ehâdîs: Hadislerin meşhur olduğu ve o hadisi zihinlerde çağrıştıran herhangi bir kelime. Bu kelime bazen, hadiste geçen ve çok dikkat çeken ilginç bir kelime olabilir. Erike, Cibril, Nüzûl gibi. Bazen de o hadisi rivayet eden sahabinin yada musannıfın adına nisbet edilerek yapılır. Falan konudaki Ayşe hadisi, Ömer’in Hadisi yada Buhari’nin hadisi, Beyhakî’nin hadisi gibi. Bazen de belli bir konunun adı olabilir. Ezan hadisi, taharet hadisi, fıtrat hadisi gibi. Bu son madde bu haliyle Esmau’l-Ehâdîs yada Tesmiyetu’l-Ehâdîs diye de adlandırılır.