Zevâ’id : Kelime olarak “fazlalık” manasına gelen “za’id” in çoğuludur. Hadîs Usulü ilminde umumiyetle meşhur Hadîs kitaplarında bulunmayan, bir başka muhaddis tarafından rivayet edilerek müstakil kitaplarda toplanan Hadîslere denir. Böyle Hadîsleri bir arada toplayan kitaplara da zevâ’id kitapları adı verilmiştir.
Değişik maddeler altında söz konusu edildiği gibi, hicri ikinci asnn başlarında itibaren tedvin edilmeyen başlanan Hadîsler, daha sonra tasnif edilerek çeşitli metotlarla tertiplenen kitaplarda toplanmıştır. Hadîsin altın çağı sayılan üçüncü hicri asnn sonlarına gelindiğinde cami, sünen, müsned, musannef, mu’cem adı verilen hayli Hadîs kitabı ortaya konmuştur. Bunlar arasında altı tanesine el-Kutubu’s-sitte denilmiştir, bu kitaplan tasnif edenler haliyle rivayet ettikleri bütün Hadîsleri eserlerine alamamışlardır. Onların Hadîsciler arasında rivayet edilegelen bütün sahih ve hasen Hadîsleri toplamaları kadar kitaplanna almaları da mümkün olmamıştır.
Bu durumda tabiî olarak geriye pek çok sahih veya hasen sayılan Hadîs kalmıştır. Zeva’id kitaplan bu önemli kaynaklann almadığı Hadîsleri toplayan kitaplardır ve daha çok sekizinci ve dokuzuncu hicri asırlarda kaleme alınmışlardır. Bu tür eserlerin en önemli birkaçı şunlardır:
1. Mecma’u’z-Zevâ’id ve Menba’u’l-Fevâ’id: Nuruddin Ali b. Ebibekr el-Heysemî’nin eseridir. el-Heysemî bu eserini Ahmed b. Hanbel’in; Keşfu’l-Estâr an Zevâ’idi’l-Bezzar adlı eserinde el-Bezzâr’ın; Zevâ’idu Musnedi Ebî Yala’l-Mevsilî isimli eserinde Ebu Ya’lâ’nın; Zevâ’idu’l-Mu’cemi’l-Kebîr, Zevâ’idu’l-Mu’cemi’l-Evsat, Zevâ’idu’l-Mu’cemi’s-Sağîr isimli üç ayrı kitabında et-Taberânî’nin el-Kutubu’s-Sitte üzerine zeva’idlerini ihtiva etmek üzere ayrı ayrı tasnif ettiği zeva’id kitaplarının hepsini bir araya toplayarak meydana getirmiştir.
2. İthâfu’s-Sâdeti’l-Mehera bi-Zevâ’idi’I-Mesânîdi’l Aşera: Ahmed b. Ebibekri’l-Bûsîri. Meşhur Bürde Kasidesi şairi olan el-Busîrî’nin bu eseri önce isnadlarla birlikle te’lif edilmiş, daha sonra isnadlardan ayrı olarak kısaltılmıştır.
3. el-Metâlibu’l Âliye bi-Zevâ’idi’l-Mesânîdi’s-Semâniye: Dokuzuncu hicri asrın ilk yarısının meşhur alimi İbn Haceri’1-Askalani’nin bu eseri, adından da anlaşılacağı üzere sekiz müsnedin el-Kutubu’s-Sitte üzerine zeva’id Hadîslerini ihtiva etmektedir. Bu müsnedler, Ebu davud et-Tayâlisî, el-Humeydî, İbn Ebi Umer, Musedded, Ahmed b. Meni’, Ebubekr b. Ebî Şeybe, Abd b. Humeyd ve el-Hâris b. Ebî Usâme’nin müsnedleridir.
Bununla birlikte İbn Hacer, Ebu Ya’la’l-Mevsilî, İshâk b. Râhûye’nin zeva’idine yer vermiştir. Ayrıca el-Hasen b. Sufyân, Muhammed b. Hişâm es-Sedûsî, Muhammed b, Hârûn er-Rûyânî ve el-Heysem b. Kuleyb’in müsnedlerine de müracaat etmiştir. Ancak eserinin mukaddimesinde onlardan Hadîs nakletmediğini kaydetmektedir