Evet Adest bir ibadet ve tattır. Fiziki ve manevi çok faydası vardır. Bunun için Adest üzerine abdest nur üzerine nurdur’buyurmuştur. Bilindiği üzere Peygamber Efendimiz abdestsiz gezmezmiştir, bu nedenle abdestli olmak en büyük sünnetlerden biridir.
Evliya-i kiram, her zaman abdestli durabilmek için, az yiyip az içerlerdi. İmam-ı Malik hazretleri, üç günde bir yemek yerdi. Sebebi sorulunca, (Allahü teâlânın huzurunda sık sık helaya gidip gelmekten utanıyorum) buyurdu. (Envar-ül-Kudsiyye)
Namaz için farz olarak kabul edilen abdest hükmi bir temizliktir ki, bedeni temizlemesinin yanı sıra manevi kirleri de temizlemektedir. Dinimiz ibadetleri, temizlik şartına bağlamıştır. Örneğin namaz kılmak ve Kâbe’yi tavaf etmek için abdest almak zorundadır. Dinimizin emrine uyarak günde beş defa abdest olan kimse vücut temizliği yapmış olur. Böylece dinimiz namaza hazırlık olarak abdesti ve gerekli durumlarda da boy abdestini emretmekle temizliği sürekli hale getirmiştir.
“Ey İman edenler! Namaz kılmak istediğinizde yüzlerinizi ve dirseklere kadar ellerinizi yıkayınız. Başlarınızı meshederek, topuklara kadar da ayaklarınızı yıkayınız. Eğer cünüp olursanız gusül abdesti alınız. Eğer hasta olur veya yolculukta bulunur veya helâdan gelir veya kadınlara dokunur (cinsî münasebette bulunur) da su bulamazsanız, temiz toprağa teyemmüm edin, yüzlerinize ve ellerinize ondan sürün. Allah size zorluk çıkarmak istemiyor, fakat sizi temizlemek ve size olan nimetini tamamlamak istiyor. Umulur ki şükredersiniz.”
Mâide sûresi(5), 6
ABDEST’İN HÜKMÜ / ÇEŞİTLERİ
Farz Abdest:
Namaz Kılmak,
Cenaze Namazı Kılmak,
Tilâvet Ve Şükür Secdesi Yapmak,
Kur’an’a Dokunmak İçin Abdest Almak Farzdır.
Vacip Abdest: Kabe’yi Tavaf Etmek İçin Abdest Hanefilere Göre Vaciptir.
Mendup Abdest:
Yatmadan Önce Abdest Almak,
Vakit Namazları İçin Ayrı Ayrı Abdest Almak,
Kuran Okumak,
Dini Kitaplara Dokunmak,
Hadis Okumak,
Peygamberimizin Kabrini Ziyaret Etmek,
Arafat’ta Vakfa Yapmak,
Safa Ve Merve Arasında Say Yapmak,
Ezan Okumak,
Cenaze Yıkamak,
Her İşe Abdestli Olarak Başlamak,
Her Zaman Abdestli Bulunmak İçin Ve
Öfkelendikten,yalan Söyledikten Ve Gıybet Ettikten Sonra Abdest Almak Mendup’dur.
Peygamber Efendimiz ashabına şöyle buyurur: “Allah’ın hataları silmeye ve dereceleri yükseltmeye vesile kıldığı şeyleri size söylemiyeyim mi?” Ashabı kiram cevaben “Evet ey Allah’ın Resülü, söyleyin!” derler. Peygamber Efendimiz ise şöyle buyurur: “Zahmetine rağmen abdesti tam almak. Mescide çok adım atmak. Namaz vaktini beklemek. İşte bu ribâttır, işte bu ribâttır. İşte bu ribâttır.” (Müslim, Tahâret 41, (251); Muvatta, Sefer 55, (1,161); Tirmizi, Tahâret 39, (52); Nesâi, Tahâret 106)
Yatağa abdestli girmenin fazileti de büyüktür. Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Kim, yatağa abdestli yatarsa, o gece bir melek sabaha kadar “Ya Rabbi bu kulunu affet!” diye dua eder.) [Hâkim]
(Abdestli yatıp Allahü teâlâyı anarak uyuyan, uyanana kadar namazda sayılır. Bir melek onun için ibadet eder. Uyandığı zaman yine Allahü teâlâyı anarsa, o melek, bu kulun affı için Allah’a dua eder.) [İbni Hibban]
(Abdestli yatan, gece ibadet eden, gündüz oruç tutan gibidir.) [Deylemi]
(Abdestli yatan, gece vefat ederse şehit olur.) [İbni Sünni]