Kur’ân’in açıkça yasaklamadığı bir şeyi kimse yasaklama hakkına sahip değildir. Allah’ımız Kitabı’nda kimin kiminle evlenemeyeceği konusunu açıklamıştır. Bunlar, kızkardeş, hala, teyze gibi yakın akrabalardır. Bunların dışında kalan amca kızlarıyla, dayı kızlarıyla, hala kızlarıyla ve teyze kızlarıyla evlenmeye ruhsat vermiştir. Peygamber Efendimiz de bu ruhsatı kendisi ve yakınları üzerinde de kullanmıştır. Özellikle amca çocuklarının, teyze ve hala çocuklarının birbirleriyle evlenmesine “yakın akraba evliliği” deniyor. Bu yakın akraba evliliğinin dinimiz açısından hiçbir sakıncası yoktur. Bazı âlimler “Bunu tavsiye etmeyiz.” şeklinde bir bilgi yazmışlardır ama başta Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem Efendimiz kendisi çocuklarının evliliğinde yakın akraba evliliğini uygulamıştır. Allah bunu yasak etmemiştir. Böyle bir yasak da yoktur. Akraba içi ilişkiler açısından sakıncası yoksa evlenilebilir. İstemeyen de zaten başka yerden evlenebilir.
Dinen mahrem olup kendileriyle evlenmek haram olanlar üç nevidir:
1— Nesep sebebiyle haram olanlar: Bunlar da yedi sınıftır. Anneler, Kızlar, Kızkardeşler, Halalar, Teyzeler, Erkek kardeşin kızı ve Kızkardeşidir.
2— Süt sebebiyle haram olanlar: Nesep sebebiyle haram olanlar, süt sebebiyle de haramdırlar yani onlar da yedi sınıftır.
3— Sıhriyet sebebiyle haram olanlar: Kur’ân-ı Kerim’de bunlardan dört sınıf dile getiriliyor.
A- Babanın eşi: Üvey anne,
B- Oğlun eşi: Gelin,
C- Eşin annesi: Kayınvalide.
D- Eşin kızı: Kocanın üvey kızı.
Yukarıda zikrettiğimiz kimseler ebedî olarak haramdırlar.
Ayrıca geçici olarak haram olanlar da vardır. Kur’ân-ı Kerîm bunlardan üç sınıf dile getirmiştir:
1— İki kız kardeş ile aynı anda evlenmek,
2— Zevce ile halası veya teyzesi ile aynı anda evlenmek yani ikisini bir arada bulundurmak,
3— Evli olan kadın.
Bunlardan maada akraba olsun, yabancı olsun onunla evlenmek caizdir. Peygamberimiz halasının kızı olan Hz. Zeynep ile evlenmiştir. Aynı zamanda Hz. Ali amcaoğlu Hz. Peygamber’in kızı olan Fatıma ile evlenmiştir. Demek yakın olsun, uzak olun akraba ile evlenmek caizdir. Ama yabancı ile evlenmek için tavsiyede bulunmakta bir beis yoktur. Hatta Şâfiî fıkıh kitapları yakın akraba ile evlenmek tenzihen mekruhtur, diye kaydediyorlar.