Günümüzde en çok konuşulan konulardan biride mektupla boşanmak caiz mi?
Bir kimse yanında hazır olmayan karısına boşandığına dair bir mektup yazıp adresine göndermekle beraber imzasını atar veya mührünü basarsa Hanefî mezhebine göre boşama niyetini getirsin getirmesin boşanır (64).
Şâfıî mezhebine göre bir kimse karışma boşamada sarih sayılan bir söz yazıp boşama niyetini getirirse boşanır. Yoksa boşanmaz. Yani boşamada sarih olan bir söz yazıldığında kinâye sayılır. Şayet boşama niyeti getirilirse boşanır. Yoksa boşanmaz (65).
Yazmak bilmeyen kimse hanımını boşamak için başkasına yazdırırsa yine boşanmış sayılır (66).
Söz konusu iletişim vasıtalarıyla boşamak, sözlü olarak yüz yüze boşamak gibi geçerlidir. Ancak, bu durumda kocanın, boşamış olduğunu inkar etmemesi gerekir. Boşamanın yazılı olması halinde ise boşanan kimse, yazının veya mesajın eşinden geldiğinden emin olmalıdır. Bu durumda boşama hükümleri, kadının mektubu okuduğu andan itibaren başlar. Fakat koca eşini daha önce gıyaben boşamış da bunu mektupla haber veriyorsa, boşamanın hükümleri, kocanın boşadığı andan itibaren başlar.”
Dipnotlar
(64) el-Fetâvâ el-Hindiyye, c. 1, s. 378
(65) el-Mühezzeb, c. 2, s. 82
(66) el-Fetavâ el-Hindiyye, c. 1, s. 379