Belediye nikâhı olmadan dini kurallara uygun olarak kıyılan nikâh batıl olup, evlilik hayatı gayr-i meşru sayılır mı?
Resmî nikâh olmadan sadece dinî kurallara uygun olarak yapılan nikâh bâtıl sayılmaz. Çünkü Hanefî mezhebine göre nikâhın dört rüknü vardır.
1—Akit,
2— Koca,
3—Eş,
4— İki şahitdir.
Şâfıî mezhebine göre ise yukarıda zikredilen rükünlerle beraber beşinci bir rükün daha vardır. O da zevcenin velisidir. Yâni nikâhın zevcenin velisi tarafından kıyılması gerekir. Bu rükünler tahakkuk ettikten sonra nikâh sahih sayılır. Hayat, gayr-i meş-ru’dur denilmez. Ancak resmî nikâh yapmadan sadece dinî kurallara göre yapılan nikâha dayanarak yaşamak, çok sakıncalıdır.
Her şeyden önce doğan çocuklar kanun nazarında gayr-i meşrû sayıldığı için babanın ölümü vaki olduğu takdirde mirasdan mahrum kalacakları gibi zevce de mirasdan mahrum kalacaktır. Ve daha nice sosyal hakların kayıp olması söz konusudur. al-Fetâvâ, al-Kâmiliye şöyle diyor: Akile, bâliğa olan kızın evlenmesi için “Kadı”nm izni şart değildir. Bâliğa olmayan kızın durumu da böyledir (30).
Dipnot
(30) al-Feth al-Rahmânî c. 2, s. 11