Cünüp iken tırnak kesmek caiz midir? Cünübün diğer bir adı cenabetliyken tırnak kesilir mi sorunu birçoğumuz merak etmekteyiz. Ayrıca kadınların özel halleri olan adetliyken ve hayızlıyken tırnak kesmesi caiz midir?
Cünüplük, ibadetleri ifaya mâni, mânevî bir kirlilik hâli olduğu için, en başta mü`minin kendine ağır gelen, huzursuz kılan, ruhunu daraltan bir durumdur. Sözlükte gusül (gasl ve gusl) “bir şeyi su ile yıkamayı“, fıkıh ilminde ise “bütün vücudun temiz su ile yıkanması şeklinde yapılan hükmî temizlik işlemi“ni ifade eder. Gusül, Allah’u Teâlâ’nın müslümanlar için emrettiği en önemli maddî-manevî temizlik biçimidir. Cenâb-ı Hak, “…cünüb iseniz hemen (tamâmen) yıkanıp temizlenin!…” (Maide, 6) buyurmaktadır.
Öncelikle Cünüp kimse gusletmedikçe (cünüpken) tıraş olmamalı, tırnak kesmemeli, bedeninden herhangi bir parçanın ayrılmasına sebep olmamalıdır. Bunları gusledip temizlendikten sonra yapmalıdır.
Şayet cünüpken tıraş olur, tırnak keser, bedeninden herhangi bir parça ayrılmış olursa guslüne bir zarar da gelmez, mani filan da olmaz. Sadece (mekruh) işlemiş olur. Bu da böylece biline.
Muayyen hâli devam eden hanımlar için de böyledir. Onlar da bu müddet içinde böyle bir temizlik yapmamalı, bu hâlden çıktıktan ve guslettikten sonra, böyle temizliği yapmayı tercih etmeliler.
Şayet yaparlarsa elbette bir şey de lazım gelmez. Gusül (arz ettiğimiz gibi) sahih olur. Bir vesveseye kapılmaya da gerek yoktur.
Sebepsiz yere gusulü erteleyip, cenabet olarak dolaşmıyoruz. Gençler abeveynlerinden çekinip de cenabet olarak dolaşmasınlar. Gir banyoya al gusul abdestini. Sen ayıp veya utanılacak birşey yapmıyorsun. Gusul abdesti almak ayıp değildir. O nedenle erkenden banyo yapmak önemlidir.
Muayyen hallerde kullanılan (bezler, pamuklular gibi) temizlik malzemelerini ne yapmalı?
Yakılmak, gömülmeli| gibi tavsiyeler vardır. Lâkin şehir hayatının böylesine zorlaştığı bir devirde bunların pek kolay olmayacağı kesindir. Mühim olan, bunların görülmemesi, bilinmemesi, tiksintiye sebep olmamasıdır. Bunun için de sağlam poşetlere sarılmalı, iyice bağlanıp hissedilmeyecek şekilde çöpe atılıp görülmeyecek çöp harmanına intikalini sağlamalıdır. Başka çare pek görülmemektedir. Sahabe hanımların da böyle yaptıkları yolunda kayıt vardır.
Atılmayacak olanlar ise yine aynı dikkat ve titizlikte temizlenip gözden uzak yerde muhafaza edilmelidir.
Kullanılmış malzemelerin atılacak olanlarını temizleyip de atmaya gerek yoktur. Böyle bir mecburiyetin var olduğu söylentidir, mükellefiyet değildir.
Hatta muayyen halde iken kendiliğinden saçlardan dökülüp yolunanları suya batırıp da yıkamak gerekir gibi mânâsız sözler de var ve sadece söylentidir.
– Muayyen halde iken kına yakmakta mahzur yoktur. Kına gusle mani olmaz. Dua okumakta da mahzur yoktur. Ancak âyet okunmaz. Kur’an ele alınmaz. Salavat-ı şerifler okunabilir.
Kur’an öğretenler bu halde iken Kur’an’ı kelime kelime ya da heceleyerek, harf harf de okurlar. Bu mekruh da değildir. Mecburiyet halinde bu yolla okutmalar sürdürülebi-lirlKaldr ki Diyanet de bu konuda zaruretten dolayı okutabilirle!:, demektedir.
İnsan mükerremdir ve onun mükerrem olan bütün aza-lanna itina ve saygı gösterilmelidir. Bu, tırnak da olsa, ait olduğu bedenden kirlilik halindeyken ayrılmamalıdır.
İşte bu incelikten dolayı insan bedeninden lal, tüy, tırnak parçalan gibi şeyleri cünüpken kesip atmamalıdır.
Şayet cünüpken tıraş olur, tırnak keser, bedeninden herhangi bir parça ayrılmış olursa guslüne bir zarar da gelmez, mani filan da olmaz. Sadece (mekruh) işlemiş olur. Bu da böylece biline.
Muayyen hali devam eden hanımlar için de böyledir. Onlar da bu müddet içinde böyle bir temizlik yapmamalı, bu halden çıktıktan ve guslettikten sonra böyle temizliği yapmayı tercih etmeliler.
Şayet yaparlarsa elbette bir şey de lazım gelmez. Gusül (arz ettiğimiz gibi) sahih olur. Bir vesveseye kapılmaya da gerek yoktur.