Erkeklerden Mirasçı olanların sayısı on’dur.
1) Oğul. ‘
2) Oğlun oğlu ve teselsül eden torunlar.
3) Baba.
4) Dede ve yukarıya uzayan dedeler.
5) Kardeş.
6) Ana baba bir kardeşin oğlu.
7) Baba bir kardeşin oğlu.
8) Ana baba bir amca ve baba bir anıca.
9) Koca,
10) Köle âzâd eden efendi Mu’tik).
Kadınlardan varis olanların sayısı kaçtır?
Kadınlardan varis olanların sayısı yedi’dir.
1) Kız.
2) Oğlun kızı.
3) Ana.
4) Nene.
5) Kızkardeş.
6) Kan.
7) Köle âzâd eden kadın (Mu’tika).
Hiç bir sûretfe vâris olamayanlar kaçtır?
Hiç bir sûrette vâris olamayanlar yedi’dir?
1) Köle.
2) Âzâdlığı bir şarta bağlanan köle.
3) Çocuk sâhibi câriye.
4) Mükâtebeli köle.
5) Kaatil.
Ölenin geride bıraktığı mal ve haklar. Çoğulu “mevârîs”tir. Kelimenin “VRS” kökünden “irs” mastarı, bir kimsenin malının ölümünden sonra şer’î mirasçılarına intikal etmesi demektir. Aynı kökten, “tevârüs”; karşılıklı mirasçı olmak veya bir kimsenin diğerine mirasçı olması; “vâris” mirasçı; “mûris”, miras bırakan; “terike”, ölenin bıraktığı miras anlamlarında kullanılır. Miras ilmi anlamında kullanılan başka bir terimde “Ferâiz”dir. Bunun tekili olan “farîza”; farz, belirli pay, hisse demektir. Ferâiz, İslâm miras hukuku terimi olarak kullanıldığında, belirli miras hisseleri anlamını ifade eder. Bu ilme “ferâiz” denmesi, miras âyetindeki; “Bu hisseler Allah’tan birer farîzadır” (en-Nisâ, 4/11) ifadesi ile, Ferâiz ilmini öğreniniz” (Tirmizi, Ferâiz, 2; İbn Mâce, Ferâiz, 1) hadisindeki “ferâiz” terimi sebebiyledir.
Miras veya ferâiz ilmi fıkıh terimi olarak; ölenin geride bıraktığı mal ve hakların belli ölçülerle, şer’î mirasçılara bölünmesinden söz eden bir ilimdir. Ferâiz ilminin amacı, hak sahiplerine haklarını ulaştırmaktır. Buna mirasın bölüştürülmesi denir.