Bir çok dâire âmiri me’murların cuma namazına gitmelerine müsaade etmediğinden, herkese açık olmayan kapalı bir yerde cuma namazı kılınmak isteniyor, böyle bir yerde cuma namazım kılmak câiz midir?
Hanefî mezhebine göre cuma namazının sıhhat şartlan yedidir:
1— Şehir olması,
2— Varsa Sultân’ın izni,
3— Vaktin girmesi,
4— Hutbenin okunması,
5— Hutbenin namazdan önce okunması,
6— Cemâ’atle edâ edilmesi,
7— İzn-i ‘âmm, yâni cuma namazı kılman yerde herkesin oraya girişinin serbest olmasıdır.
Binhaenaleyh Hanefî mezhebinde köylerde, cezâ evinde, askerî kışlalarda ve girişi serbest olmayan dâirelerde cuma namazını kılmak câiz değildir. Şâfiî mezhebinde ise cuma namazının sıhhat şartlan altıdır:
1— Vaktin girmesi,
2— Şehrin veya köyün hududu dahilinde olması,
3— Cuma namazı kılınan yerde başka bir cumanın tebiretü’l-İhrâm’mın ona sebkat etmemesi veya birlikte olmaması.
4— En az ilk rek’atta cuma namazmın cemâ’at halinde kılınması,
5— Cuma namazının müslüman, bâliğ, ‘âkıllı, hür, erkek, mukim ve yerli olan kırk kişi ile edâ edilmesi,
6— Cuma namazından önce iki hutbenin okunmasıdır.
Binâenaleyh kırk kişiden az veya kırk kişi olduğu halde hepsi
veya bir kısmı yerli olmazsa cuma namazı kılınmaz. Fakat köyde, cezâ evinde, kışlada veya herkes için girişi serbest olmayan yerde yerli kırk kişi olduğu takdirde cuma namazı kılınır.
Cuma namazını teşri’ etmenin en büyük hikmetlerinden biri müslümanların tanışıp birleşmeleri ve Allah’ın emrini tebliğ etmek olduğuna göre herhangi bir mezhebe göre cuma namazı sahih ise kılınmalı sonra da ve ihtiyâten öğle namazı i’âde edilmelidir.