İmamlık yapabilmek için bazı şartlar vardır. İmamın ergin (bâliğ), belli bir aklî olgunluk düzeyine ulaşmış (âkıl) ve tabii ki müslüman olması şarttır. Peki İmamların dört mezhebe göre abdest alıp namaz kıldırmaları şart Mıdır.
İmamların dört mezhebe göre abdest silip namaz kıldırmaları şart değildir. Belki imam olan kimse hangi mezhebin sâliki ise onun içtihadına riayet etmekle mükelleftir. Ancak mümkün olursa namaz kılan herkes, imam olsun, me’mûn olsun diğer mezheblere de riayet ederse daha efdaldir.
Meselâ abdest ve gusulde Hanefî mezhebinde niyet getirmek lâzım olmamakla beraber onu gerekli gören diğer üç mezhebe muhalefet etmemek için gusülde yıkanmaya, abdestte de yüzü yıkamaya başlarken niyet etmek daha efdaldir. Veyahut başı mesh etmek hususunda Şâfi’î mezhebinde bir kıl kadar, Hanefî mezhebinde dörtte birini mesh etmek kâfi geldiği halde, Mâliki ile Hanbeli mezhebinde mutemede göre hepsini mesh etmek gerekir. Hanefî ile Şâfi’î olan kimselerin, Mâliki ile Hanbeli mezheblerine muhalefet etmemek için hepsini mesh etmeleri daha iyidir. Aksi takdirde birinci meselede abdeste niyet etmeyen bir Hanefî diğer mezheb sâliklerine imam olamaz.
İkinci meselede başından az bir şey mesh eden bir Şâfi’î diğer mezheb sâliklerine imam olamadığı gibi yalnız başın dörtte birini mesh eden bir Hanefî de, Mâlikî ve Hanbelî mezheblerinin sâliklerine imam olamaz.
Aynı şekilde Şâfı’î mezhebine göre Cuma namazından önce iki hutbenin okunması farzdır. Bu iki hutbenin beş rüknü vardır:
1— Her iki hutbede Allah’a hamd etmek,
2— Peygambere sala-vat getirmek,
3— Takvayı tavsiye etmek,
4— Her iki hutbenin birisinde bir âyet-i kerime okumak,
5— Son hutbede mü’minlere açıkça dua etmektir. Diğer mezheblere göre bu beş rükne riayet etmek gerekir. Bu beş rükne riayet etmeyen imama Şâfl’î’lerin uymaları caiz değildir. Maalesef bugün birçok illerimizde Şâfl’î ile Hanefî cemaat kanşık olduğu halde bu rükünlere riayet edilmiyor. Çünkü takva tavsiye edilmediği gibi son hutbede mü’minlere açıkça dua edilmiyor. Gizlice yapılan dua Şâfi’î mezhebinde muteber değildir. Buna dikkat etmek lâzımdır.