Sigorta, Bağkur ve Emekli Sandığından emeklilik maaşını ihtiyaç olmazsa da almak caiz midir?
İslam çalışma ve üretme dinidir. Tembelin ve boş oturanın yeri yoktur. İnsanların geliştirdiği emeklilik sisteminin bir örf halini almış olması dinen sakıncalı görülmez. Emekli olmak dinen yasaktır denemez. Emeklilik sistemi modern zamanların bir ihtiyac halidir.
Maaş ile emeklilik maaşı arasında fark yoktur. Devlet, memuriyette veya başka bir işte çalıştırdığı kimselere maaş verebildiği gibi, maslahata binaen çalıştırmadığı kimselere de maaş verebilir. Hatibi Şirbini şöyle diyor: Öşür ve vergi gibi şeyler vatandaşlardan zor ile almıyorsa, bu mallar birbirine karışıp ayrılmaları mümkün olmadığı ve sahipleri tanınmadığı için artık beytülmale ait olur. Hükümdar ve diğer yetkililer istedikleri vatandaşa onu teberru edebilirler (71). İbn Âbidin de hükümdarın, gördüğü maslahata binaen devlet malından istediği kimseye verebildiğini ifade ediyor (72).
Ayrıca Cassas kâfir hükümdardan mükteseb haklan olması dolayısıyla müslümanlarm maaş alabileceğini misal ve tafsilatıyla açıklamaktadır (73).
Dipnotlar
(71) Muğni’l-Muhtâc, c. 2, s. 362
(72) Reddu’l-Muhtâr, c. 3, s. 265
(73) Ahkâm el-Kur’ân Li’l-Cassas c. 1, s. 87-88