İslâmî bir elbise şekli teklif edilebilir mi? Ya da bunun için alternatif ne olabilir? Belli yerleri şu vasıf veya şekilde örtse setr hasıl olmuştur, ne ile örttüğün, kaç parça ile kapattığın önemli değildir, denilebilir mi?
İslâmî bir elbise şekli teklif edilemez. Çünkü Resülüllah (sav) belli bir elbise modeli üzerinde durmamıştır. Peygamberimiz ve Hulefa-i Raşidin devrinde İslâm ülkesinin sınırları genişlemiş ve yeni İslâmâ giren toplumlar olmuştur. Fakat bunlardan kıyafetlerini değiştirmeleri ve özel bir kıyafete bürünmeleri istenmemiştir. Elbisenin kumaşı ve modeli önemli değildir. Ancak bazı elbiselerin giyilmesi o elbisedeki özellikler dolayısıyla Peygamberimiz (sav) tarafından yasaklanmıştır. Bu özellikler:
1— Kâfirlerin özel elbiseleri:
Müslim ve Nesai’nin, İbn Amr’dan rivayet ettiğine göre: Bir gün Peygamber İbn Amr’ın üzerinde usfur ile boyalı iki elbise görmüş ve bu elbisenin küffar elbisesi olduğunu bildirerek giyilmem esini, hattâ yakılmasını emretmiştir. Buradaki nehyin tahrim için olduğunu söyleyenler olduğu gibi kerahet içindir diyenler de olmuştur (15).
2— Kibir için giyilen elbise:
Peygamberimiz (sav) kibir elbisesinin giyilmesini de yasaklamıştır (16).
3— Erkek için ipek elbise: Bir çok hadisde ipek elbisenin erkekler için haram olduğu ifade edilmiştir (17).
4— Erkeklerin kadın elbisesi, kadınların da erkek elbisesi giymesi caiz değildir.
Hülâsa; İslâmî kıyafet diye belli bir kıyafet teklif edilemez. Ancak İslâmî açıdan yasak olan kıyafetler vardır. Bunlar da şöyle sıralanabilir:
a) Kibir ve şöhret elbisesi,
b) İpek elbise (Erkekler için)
c) Erkeklerin kadın, kadınların erkek elbisesi giymesi,
d) Küffar için şiar olan elbise.
Dipnotlar
(15) Gâyetü’l-Me’mûl 3-156
(16) Ebû Davud, Kitâbü’l-Libâs Bab: 5 c. 4, s. 44 Hd. No: 4029
(17) a.g.e., c. 4, s. 44 Hd. No: 4031