Ramazan ayı orucu ile ilgili belki bir çoğumuzun aklına bazı sorular gelmektedir. Özellikle hassas olan insanlar bir çok oruç ile ilgili bir takım sorular akıllarına takılırlar. Bizde bu gün sizler için Kaza orucu borcu olan kişi nafile oruç tutabilir mi? sorusunu derledik. Üzerine Ramazan farz orucu kazaya kalmış olan bir kimse nafile oruç tutabilir.
Dört meshebe göre bu soruyu inceledik, araştırdık onlarıda sırayla sizler için paylaşıyoruz.
Öncelikle bu konuda Şafi mezhebine göre der ki; “Zimmetinde farz bir orucun kazası bulunan kişinin bir gün nafile oruç tutması mekruhtur. Çünkü farzın edası, nafileden daha önemlidir.” (Dört Mezhebe Göre İslam Fıkhı) Hazret-i Ebu Bekir, Hazret-i Ömer’e verdiği öğütte, (Allahü teâlâ, farz borçlarını ödemedikçe, o farzla ilgili nâfileleri kabul etmez) buyuruyor. Üzerinde kaza orucu bulunan kişinin, zimmetten kurtulmak için bu kaza oruçlarını tutmakta acele etmesi ve başladıktan sonra da peşi peşine sürdürmesi müstehap olur. Böyle yapmaz da kaza oruçlarını tutmayı geciktirir veya peşi peşine değil de aralıklı olarak tutarsa, sahih olmakla birlikte menduba muhalefet etmiş olur.
Tıpkı namaz kılınması yasak olan vakit gibi…
Zirâ bir kimsenin üzerinde Ramazan ayından bir gün kaza orucu varsa, o günü derhal tutması gerekir. Çünkü orucun kazasının vakti, iyice daralmıştır.” ( el-Mecmû’; c: 6, s: 399).
İmamı Maliki der ki;
“Zimmetinde kaza gibi vâcib oruçlar bulunan kişinin nafile oruç tutması mekruhtur.”
Hanefi mezhebine göre: Ramazanın tutulmayan veya bozulan orucunu, belli bir vakte bağlı olmaksızın geniş zaman içinde kaza etmek vaciptir. Kazaları ikinci Ramazan ayının girişine kadar erteleyen kişi günahkâr olmaz. Yalnız meşru mazereti olmaksızın Ramazan orucunu kasten bozan kişi*nin, bunu acilen kaza etmesi vaciptir. Ayrıca bir sonraki Ramazan’a, geçen Ramazan’dan kazaya kalmış günler sayısınca yaklaşılmış ise, bu takdirde kaza*ya kalan oruçları acilen tutmak da vacip olur. (Şirbînî, Mugni’l-Muhtâc, 2/187.)
Ayrıca Şaban ayının ikinci yarısında Ramazan orucunun kazasını tutmakta bir sakınca yoktur. Bu nehiy, Peygamber -sallallahu aleyhi ve sellem-‘in Şaban ayının ortası geldiğinde oruç tutmaktan yasaklamasını kapsamaz.
Bundan dolayı tutmuş olduğunuz üç gün sahihtir. Ramazan ayı girmeden önce kalan günlerin kazasını biran önce tutmanız gerekir.
Allah Teâlâ en iyi bilendir.