Bir çoğumuz genelde ölü arkasında veya mezara gittiğinde ilk okuyacağı sure Yasini süresidir. Hatta bir hastamız dahi olduğunda bile yasin suresini okuruz veya okumaya çalışırız. Peki Ölüm döşeğinde bulunan kimsenin yanında Yâsin-i Şerif okunur mu?. Bunun aslı var mıdır?
Kur’anı Kerimin bir suresi olan yasini şerif Seksen üç âyet, yediyüz yirmi yedi kelime ve üçbin harftir. Mushaftaki sıralamada otuz altıncı, iniş sırasına göre kırk birinci sûredir. Cin sûresinden sonra, Furkan sûresinden önce Mekke’de inmiştir.
Kur’an okuyarak dua edersek, Allah Celle Celâluhû dilerse merhamet eder, dilemezse etmez. Ölülerimize duâ edip, Kur’an okuduğumuzda, hâsıl olan sevabı, ölüye hediye edip bağışlayabiliriz.
Ölüm döşeğinde bulunan kimsenin yanında Yâsin-i Şerif okumak sünnettir. Peygamber (sav): “Ölülerinize Yâsin okuyunuz” buyurmuştur. (Ebû Dâvûd ve İbn Hibbân rivâyet etmişlerdir). İbn Hibbân: “Ölülerinize Yâsin okuyunuz!” demekten maksat ölüm döşeğinde bulunan yâni ölmek üzere olan kimseye Yâsin-i Şerif okuyunuz demektir, der. Yalnız İbn er-Rif a hadîsi te’vîl etmeden olduğu gibi kabul ediyor: ‘Yâni ölmüş olan kimseler için Yâsin-i Şerif okuyunuz” (139).
Peygamber (sav) bir hadîs-i şerifinde şöyle buyuruyor: “Ölüm döşeğinde bulunan kimsenin yanında Yâsin okunsa mutlaka Allah Teâlâ ölümünü kolaykştınr” (140).
Bu hadis-i şerif, Yasin Sûresinin hem ölüm döşeğinde olan hastaya okunmasına hem de ölmüş mü’minlerin ruhuna bağışlanmak üzere okunabileceğine işaret etmektedir.
Hz. Ebû Bekir’in (r.a.) rivayet ettiği şu hadis-i şerif de meseleyi açıklığa kavuşturmaktadır:
“Kim babasının veya anasının veya bunlardan birisinin kabrini cuma günü ziyaret ederek orada Yasin sûresini okursa, Allah kabir sahibini bağışlar.” (İbni Mace Tercemesi, IV/274)
Yasin Suresinin Fazileti
Hadis kaynaklarında Hz. Peygamber’den Yâsîn sûresinin faziletine dair nakledilmiş sözler yer alır. Bunlardan biri şöyledir: “Her şeyin bir kalbi vardır; Kur’an’ın kalbi de Yâsîn’dir” (Tirmizî, “Fezâilü’lKur’ân”, 7; Dârimî, “Fezâilü’l-Kur’ân”, 21; krş. Müsned, V, 26. Diğer bazı rivayetler için bk. Şevkânî, IV, 410-411).
İbn Abbas’ın da –bu sûrenin son âyeti hakkında– “Yâsîn’in ve onu okumanın niçin bu kadar faziletli olduğunu bilmiyordum; meğer bu âyetten dolayı imiş” dediği nakledilir (Zemahşerî, III, 294-295). Hadislerin sıhhat durumu tartışmalı olmakla beraber, öteden beri İslâm âlimleri Resûlullah’ın bu sûreye özel bir ilgi gösterdiği kanaatini taşımışlar ve müslümanlar da Kur’an tilâvetinde ona ayrı bir yer vermişlerdir.
Bu sebeple Yâsîn sûresi için özel tefsirler kaleme alınmıştır (Ölülere Yâsîn okunmasıyla ilgili hadiste “ölmek üzere olanlar”ın kastedildiği kanaati hâkim olmakla beraber, bunu öldükten sonra veya ölünün kabri başında okunacağı şeklinde anlayanlar da vardır, bk. Elmalılı, VI, 4004).