Hâşimî ve Muttalibî (yâni Peygamberin dedesi ile dedesinin babasından gelen sülâle) olan kimselere zekât vermek câiz mi?
Gerçek bir seyyid, seyyidimizdir. Seyyidlik efendiliktir. Efendiye zekât haramdır. Sadaka almamalıdır. Seyyidin eli hep üst eldir. Peygamberimiz Efendimiz (asm)’in ve o zaman yaşayan ailesinin zekât alması caiz değildir. Haşim Oğulları ile bunların azatlılarına zekat verilemeyeceği gibi, öşür, adak, kefaret benzeri diğer sadakalar da verilemez. Zekat ve bunun cinsinden sayılan şeyler, insanların yıkantısı sayılır. Haşim oğullarının şeref ve kıymeti böyle bir şeyi kabulden beridir. Bunlara ancak bir ikram ve hediye şekli ile sadaka verilebilir.
Haşimî ve Muttalibî olan kimseye zekât vermek câiz değildir. Peygamber (sav): “Zekât, ne Muhammed’e ne âlına (akrabalarına) mübâh değildir” buyurmuştur. Ancak devlet hâzinesinden kendilerine tahsis edilmiş Humüsü’l-humüs kesilir ve onlara verilmezse zarurete binâen onlara zekât vermek câizdir (52). (52) Büğyetü’l-Müsterşidîn, s. 107, Mecma’ul-Enhür c. 1, s. 224
Behz Bin Hakim (ra) babasından ve dedesinden rivayete göre, şöyle demiştir:
“Resulullah’a (asm) bir şey getirildiği zaman sadaka mı? Yoksa hediye mi?” diye sorardı. Sadaka derlerse yemez, hediye derlerse yerdi. (Müslim, Ebu Davud)
Ebu Rafi’den (ra) rivayet edilmiştir:
“Resulullah (asm) Mahzum oğullarından bir kişiyi zekat toplamak üzere gönderdi. Bu kimse
Ebu Rafi’e (ra):
Bana arkadaş ol ki zekattan sende sebeplenirsin deyince; Ebû Rafi, Resulullah’a (asm) gidip sormadan olmaz dedi ve Peygamber’e (asm) giderek durumu sordu bunun üzerine Peygamber de (asm) şöyle buyurdular:
“Bir toplumun hürriyetine kavuşturduğu azat edilmiş kölesi onların aile fertlerinden sayılır dolayısıyla bize ve size sadaka (zekat) almak helal değildir.” (Ebu Davud, Müslim)