Cahiliye dönemine ait Bayramları Kutlamak Caiz midir?
Dünyada sevinip, ahirette sevap umduğumuz iki bayramımız vardır. Biri Ramazan bayramımız, diğeri de Kurban bayramımızdır. Bu iki bayramın dışındaki bayramlar, sonradan çıkarılmış bid’at bayramlardır ve bu bayramları kutlamak, câiz değildir.
İbn Teymiye gibi bazı alimler bu hadise dayanarak, Müslümanların -dinî bayramlar dışında- herhangi bir bayram günü icat etmelerinin caiz olmadığını savunmuşlardır.(bk. İktıdau’s-siratı’l-mütakîm)
Cahiliye döneminde veya şimdiki zamanda müslüman olmayan kimselerin bayram olarak edindikleri bir günü bayram edinmek veya o günde gayr-i müslimlere uyarak şenlik yapmak caiz değildir; küfürdür.
Meselâ, Avrupa’da yaşayan bir müslümanm, hıristiyan veya yahudilerin bayram veya merasimlerine katılması ve o günlerde yapılan yemekleri yapması küfürdür. Ebu Hafsel-Kebir diyor ki: “Bir kimse bir yumurtayı nevruz gününe saygı duyarak bir gayr-i müslime hediye ederse kafir olur.” el-Kadî Husayn de şöyle diyor: “O güne hürmet etmek için, çocuk ve âile efradına bol bol harcayan veya başkasma bir şey ikram eden kimse kâfir olur. Çünkü kendini onlara benzetmiş olur” (40).
Enes’ten rivâyet edilmiştir. Peygamber (sav) Medine’ye geldiğinde, Medinelilerin oynayıp şenlik yaptıkları iki günleri vardı, bu sebeple buyurdu ki, “Bunlar nedir? Onlar da dediler ki “Cahiliy-yette oynayıp şenlik yaptığımız günlerdir” bunun üzerine Peygamberimiz şöyle buyurdular:
“Allah Teâlâ, bunların yerine sîzlere daha iyisini verdi; Kurban Bayramı ve Ramazan Bayramıdır.”
Esefle kaydedelim ki, bugün İslâm âleminde nice kimse bilerek veya bilmeyerek müslüman olmayan kimselere ayak uydurarak bayramlarında yaptıklarını yapıyor ve dini merasimlerine katılarak adetlerine uyuyorlar.