Fukara veya cami gibi devam eden bir kuruluşa değil de, geçici olan bir şeye meselâ herhangi bir şahsın; (Zeyd) üzerine vakfetmek sahih midir?
Fukara, cami, medrese gibi devam eden bir şey üzerine değil de Zeyd gibi sonu gelen bir cihete yapılan vakıf sahihtir. Zeyd vefat ettikten sonra Şafiî mezhebine göre vakıf, miras gibi Zeyd’in vârislerine vakıf olarak intikal eder, ne satılır ne hibe edilir (8). Hanefî mezhebinde ise râcih kavle göre vakıf, vâkıfın vârislerine intikal eder (9).
Birisi evlâdı olmadığı için mülkünü bir hayr cihetine vakf etmek istiyor, ancak başkasına el açmamak için, hayatta olduğu müddetçe mülkünü vakfederken tasarrufu altında bırakmak şartını koşuyor. Dînen bu şartla yapılan vakf sahih sayılır mı?
İmam-ı A’zam, İmâm Şâfiî ve İmâm Muhammed’e göre böyle bir şartla yapılan vakf sahih değildir. Abû Yûsuf a göre sahihtir. Hanefî mezhebinde müftâ bih Abû Yûsuf un kavlidir (10). Yalnız başkasına ne kiraya, ne de kendisine vakfedilenden başka bir kimseye ücretsiz verilebilir.
Dipnotlar
(8) al-Muhazzeb, c. 7, s. 441
(9) Münteka c. 1, s. 742
(10) al-Fetavâ’l-Hindiya c. 2, s. 398