Temizliği ve temizlenmeyi kanunlaştıran, İslâm’dan başka bir sistem tanımıyoruz. Islâm, temizliği bütün ibadetlerin şartı saymış ve temizliğin imandan olduğunu söylemiştir. Islâm’da pislikler hakikî ve hükmî, yani gerçekten ve hükmen olmak üzere ikiye ayrılır. Hakîkîlerin neler olduğunu ileride görecegiz. Hükmen olan ise, abdestsizlık ve cünüplük halıdır. Yani ibadet yapmak isteyen insanın, yıkanmak ve abdest almak suretiyle, sanki manevî pisliklerden de temizlenmesi istenmiştir. Peki pis olan bir yerde hapsedilen kimse temiz bir sergi bulamazsa namazını nasıl kılacaktır?
Müteneccis bir yerde hapsedilen kimse dinen temiz sayılan bir sergi bulamazsa namazını kılmaz, terkeder, bilâhare kaza eder. Ama daha öncesinde eğer temizlenmeye müsaitse orayı su ile yıkar temizler namazını kılar. Yalnız Şâfiî mezhebine göre vaktin hürmeti için namaz kılar, bilâhare namazını iâde eder.