Yatakta Kur’ân-ı Kerîm okumak caiz midir?
Biz müslümanlar, bütün mukaddes varlıklara son derece saygı ve hürmetle mükellefiz. Kur’an’a karşı edebe uymayan davranışlardan kaçınmak gerekir. Lakin yukardaki soruya geçmeden önce şunu söylemekte fayda vardır. Yatağa girmeden önce dua etmek; İhlâs, Felâk ve Nâs sûreleri gibi dua âyetlerini okumak Peygamber Efendimizin (a.s.m.) devamlı âdetlerindendi.
Aynı sahabi, Rasulüllah (s.a.s.) bana: “Yatağına gideceğin zaman namaz abdesti gibi abdest al, sonra sağ yanın üzerine yat ve şu duayı oku ve bu duanın sözleri yatmadan önceki son sözün olsun.” (Buhari, Vudu 75; Müslim, Zikir 56) buyurduğunu nakletmiştir.
Berâ bin Âzib (r.a.) de Peygamberimiz (a.s.m.)’den şu meâlde bir hâdis-i şerif rivâyet eder:
“Yatağına gireceğin zaman namaz için abdest alır gibi abdest al, sonra sağ tarafına yat ve şöyle dua et:
‘Allah’ım, nefsimi sana teslim ettim. İşimi de sana havâle ettim. Seni sevdiğim ve senden korktuğum için sırtımı sana dayadım. Ancak sana sığınır ve sana ilticâ ederim. İndirdiğin kitaba ve gönderdiğin Resulune iman ettim.’
Şayet o gece ruhunu teslim edersen İslâm üzere, imanlı olarak ölürsün. Son söylediklerin bunlar olsun.”2 Müslim, Zikir: 56.
Kur’ân-ı Kerimi okurken ya da dinlerken oturma veya hazırola geçme şartı yoktur. Ama ona edep ve saygıdan ötürü oturulur ve edepli bir tavır takınılırsa çok güzel olur. Kur’an’a hürmetsizlik caiz olmaz, Kur’ân-ı Kerîm’i okumak isteyen kimsenin abdest alıp kıbleye doğru oturması, huşû’ ve ma’nasını düşünerek okuması sünnettir. Bununla beraber ayakta ve yatarken de Kur’ân-ı Kerîm’i tilavet etmekte beis yoktur (65) Aynı eser, c. 5, s. 316.
Ayrıca Kur’ân-ı Kerîm okunurken yatmayıp oturmayı ona saygıyla alâkalı görmediği için yatan birisinin yanında okumanın ise bir sakıncası olmamalıdır. Uyuyanın yanında okumakta ise herhangi bir sakınca yoktur. Sadece kendi duyacağı kadar okuyorsa her zaman okuyabilir.
Ayakta, oturarak veya yatarak zikir yapılmasında, dua edilmesinde bir sakınca yoktur. Kur’an-ı Kerim’de: “Onlar ayaktayken, otururken ve yanları üzerine yatarken Allah’ı anarlar. Göklerin ve yerin yaratılışı üzerinde düşünürler. “Rabbimiz! Bunu boş yere yaratmadın, seni eksikliklerden uzak tutarız. Bizi ateş azabından koru” derler.” (Al-i İmran, 3/191) buyurulmaktadır.
Ama tabiki Kur’anı Kerimi mümkün mertebe dua mahiyetinde okursanız o Felak, Nas, İhlas, Ayetel kürsi gibi ezberinizde olanı okursanız olur. Diğer bir şekilde Kur’anı Kerimi bakarak okumak edeb üzerine adap üzerine okumak daha doğrudur.
Hz Ömer R.a Kur’anı Kerimi alır başına koyar öperdi kuçaklardı. Önüne koyup yüksek bir yerde okurdu. Yani belinden yukarda bir yerde okumak lazım.